وقتی کوچولوی شما هفت ماهه میشود، بالاخره میتواند «نه» را بفهمد و وقتی اسمش را صدا میزنید، عاشقانه به شما خیره میشود. همانطور که روزها می گذرند، شما مشتاقانه منتظر رشد و تکامل کودک خود مطابق با نقاط عطف رشد هستید. در اینجا چیزی است که در مورد رشد نوزاد در 7 ماهگی باید انتظار داشت.

هر آنچه که برای اولین بار و یا به عنوان یک والدین باتجربه انتظار دارید ،که  هنگام شروع یک سفر به طول یک عمر به آن نیاز پیدا خواهید کرد را ما در اینجا  فراهم کردیم .

به وبلاگ هیاهو  خوش آمدید ! برای ترن هوایی که فرزندپروری است، ما در هر مرحله با شما هستیم

رشد کودک

در هفت ماهگی، کودک شما در مرحله انتقالی زندگی است. از توانایی تحمل وزن خود تا حدی روی پاهایش گرفته تا تلاش برای خزیدن هنگام قرار گرفتن روی شکم، کودک شما تجربیات مختلفی را تجربه می کند و همچنین احساسات زیادی را تجربه می کند، زمانی که او نتواند اسباب بازی مورد نظر خود را به دست آورد. نمیتواند آنچه را که میخواهد بگوید را از طریق حواشی و عبارات کوچک منتقل کند. شکل سر و بدن او تغییر خواهد کرد - سر اکنون متناسب با بدن به نظر می رسد. با رشد خطی، نوزاد لاغرتر یا لاغرتر به نظر می رسد و وزن نوزاد 7 ماهه 2.5 برابر وزن هنگام تولد است. ممکن است متوجه شوید که دختران در این سن پاهای بلندتری نسبت به پسرها دارند و ممکن است لازم باشد آنها را در سایزهای بعدی لباس بپوشانید.

رشد کودک

نوزاد شما در طی هفته های بعد از هفت ماهگی در مراحل رشد خود خواهد بود. او تمام انواع مانورها را روی زمین امتحان می کند و می تواند لحظه ای بدون هیچ گونه حمایتی بنشیند. او سعی می کند با خم شدن به سمت اشیاء به سمت آنها برسد. او باید سعی کند یک اسباب بازی افتاده را جستجو کند و تنها با یک دست با یک اسباب بازی بازی کند. سعی کنید او را تشویق کنید که بنشیند و از محیط اطرافش لذت ببرد و هر زمان که به شما نیاز داشت در کنارش باشید. کودک شما نیز اکنون از مراقبین خود آگاه است و می تواند صدای افراد مختلف را متمایز کند. کودک همچنین می تواند با دیدن چهره های جدید چیزی به نام اضطراب غریبه ایجاد کند. او ممکن است بخواهد توسط والدین، به ویژه مادر، در آغوش گرفته شود، ممکن است نیاز به در آغوش گرفتن داشته باشد، یا حتی ممکن است بی حرکت بنشیند و کاری انجام ندهد. گاهی ممکن است حتی علاقه ای به کشف یک چیز جدید نداشته باشد. از این نگران نباشید  این کاملا طبیعی است و مطمئن باشید که به عنوان والدین بهترین کار را انجام می دهید.

رشد کودک 28 هفته ای

بثورات پوشک: این یک زمان حساس برای سیستم گوارشی کودک شما است، زیرا به آرامی شروع به ترکیب غذاهای جامد در رژیم غذایی او می کنید. کودک شما ممکن است دچار بثورات پوشک شود، به این معنی که باید کف او را با دستی آرام پاک کنید و سعی کنید به جای مالش، آن را خشک کنید. از استفاده از حوله های سفت خودداری کنید و برای جلوگیری از ایجاد بثورات، پوشک او را بیشتر عوض کنید. گاهی اوقات، ممکن است به دلیل گرما، جوش های قرمز روی باسن او ایجاد شود، به همین دلیل مهم است که او را هیدراته نگه دارید و پوشک او را تمیز نگه دارید. در طول روز به پوشک زمان آزاد بدهید و او را روی شکم بخوابانید تا هوا خشک شود.

دندان درآوردن: از آنجایی که کودک شما در حال رشد است، او نیز در همین زمان شروع به دندان درآوردن می کند. مطمئن شوید که ناراحتی او را با بازی و سرگرمی از خود دور کنید، زیرا بسیار دردناک است. لثه های کودک را به آرامی ماساژ دهید و یک پستانک یا تکه هویج به او بدهید تا آن را بخورد. دست ها را تمیز نگه دارید، ناخن ها را کوتاه کنید و اسباب بازی ها را به طور روزانه تمیز کنید.

رشد کودک 29 هفته ای

روال: کودک شما به آرامی با روال خود هماهنگ می شود. او سعی می کند با شما صحبت کند و با شما وقت بگذراند. اکنون زمان آن است که به او چیزهای جدیدی مانند نحوه خوردن غذاهای انگشتی با دست، مانند نان، موز و چوب سبزیجات را به او یاد دهید. او همچنین ساعت های طولانی تری خواهد خوابید، زیرا او هر روز غذاهای جامد خود را می خورد.

شستن و تغذیه: کودک شما ممکن است لکه های غذا را در رد خود باقی بگذارد و بخواهد خودش غذا بخورد. او را تشویق کنید که خودش غذا بخورد، زیرا زمانی که مراحل از شیر گرفتن را طی می کند او را برای مدتی درگیر می کند. اما، مطمئن شوید که لکه های لباس او را بشویید و اغلب پوشک را عوض کنید.

رشد کودک 30 هفته ای

رفتار شیطنت آمیز: کودک شما در این سن به طور فزاینده ای شیطون می شود. او گاز می گیرد، پرتاب می کند، می چرخد ​​و هر کاری که می تواند برای کشف دنیای اطرافش انجام می دهد. این همچنین به معنای بررسی محرک هایی مانند گاز گرفتن شما هنگام شیر دادن به او است. اگر فریاد بزنید، ممکن است واکنش های شما را سرگرم کننده بداند و این کار را بیشتر انجام خواهد داد.

آداب یادگیری: از آنجایی که کودک شما مشغول کاوش و آزمایش چیزهای مختلف در اطراف خود است، ممکن است همه چیزهایی را که می آموزد به خاطر نیاورد. با این حال، میتوانید با نه گفتن آرام به کارهایی که نمیخواهید انجام دهد، مانند پرتاب نکردن اسباببازیها یا گاز گرفتن افراد، یا حتی دست و پنجه نرم کردن با موهای کسی، رفتارهایتان را به او القا کنید.

خزیدن: این یک زمان هیجان انگیز برای کوچولوی شماست، زیرا او شروع به بیرون رفتن در داخل خانه می کند و نشانه هایی از خزیدن از خود نشان می دهد، مانند قوس دادن به پشت برای قرار گرفتن روی زانوها و دست ها. مطمئن شوید که خانه را به طور کامل تمیز کرده و گرد و غبار بگیرید، زیرا نمی خواهید کودک شما به دلیل عدم رعایت بهداشت بیمار شود. از خوردن ذرات ناامن او جلوگیری کنید، زیرا ممکن است منجر به اسهال و گریه شدید شود.

رشد کودک 31 هفته ای

آزمایش با غذاها: کودک شما شروع به چشیدن طعم ها و بافت های مختلف غذا می کند. اجازه دهید او با معرفی انواع مختلف غذا به سیستم گوارش خود از آن بهره ببرد.

زمان رویش دندان: اگر کودک شما هنوز مراحل دندان درآوردن را طی نکرده باشد، ممکن است دندانهای او بیرون بزند. در این زمان، دندان های جلویی پایینی او به احتمال زیاد بیرون می آیند.

زمان لالایی: او را به پارک ببرید و محیط های مختلف را به او معرفی کنید. او را در طول شب با خواندن قافیه های مهد کودک و دیگر آهنگ های آرام آرام آرام بخوابانید. به او اجازه دهید در محیط بصری خود غوطه ور شود، به او اجازه دهید با بچه های دیگر دوست شود و حیوانات خانگی را مشاهده کند.

سلامت نوزاد

در هفت ماهگی، لازم نیست نگران ایمن سازی یا مراجعه به پزشک باشید. واکسن های اختیاری مانند آنفولانزا طبق برنامه هستند، بنابراین آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. مطمئن شوید که قبل از هر وعده غذایی دست های کودک خود را تمیز می کنید و سعی کنید به او اجازه دهید روی زمین تمیز با اسباب بازی ها بازی کند. سیستم ایمنی کودک شما در حال رشد است و کم کم به مبارزه با عفونت های مختلف عادت می کند، بنابراین در مورد تمیز نگه داشتن زمین همیشه وسواس نداشته باشید. فقط مطمئن شوید که خانه شما بهداشتی است!

نقاط عطف کودک - 7 ماهگی

در 7 ماهگی، نقاط عطف رشد خاصی وجود دارد که باید در کودک خود به دنبال آنها باشید. مشاهدات خاصی که می توانید در مورد کودک خود انجام دهید عبارتند از:

افزایش اشتها: کودک شما می خواهد طعم ها و بافت های مختلف غذاها را امتحان کند.

یادآوری اشیاء: دیگر اشیاء پنهان کودک شما را فریب نخواهد داد. فرزند شما آنها را پیدا خواهد کرد.

درک عمق بهبود یافته: کودک شما نسبت به فاصله ها آگاهی پیدا می کند و آنچه را که دور است می فهمد.

افزایش درک رنگ: کودک شما می تواند شما و محیط اطرافش را شناسایی کند. درک رنگ پیشرفته همچنین به این معنی است که او می تواند محیط اطراف خود را کاوش کرده و آنها را مشاهده کند.

خواب سالم: ساعت ها طولانی تر می شود و کودک شما اکنون بیشتر می خوابد. این شاخص خوبی برای رشد و توسعه است.

رشد عاطفی و اجتماعی: کودک شما میتواند شما و اعضای خانوادهتان را بشناسد. او به صداهای مختلف واکنش متفاوتی نشان می دهد و وقتی به چیزی «نه» می گویید ساکت می شود. او باید از چهره ها یا صداهای عجیب دوری کند.

حرف زدن: حرف های تصادفی شامل صداهای همخوان است و حتی ممکن است شروع به گفتن عبارات کند. او اکنون میتواند «مادر» و «بابا» را بگوید و به آرامی دایره واژگانش افزایش مییابد و حتی کلمات را با اشیاء اطرافش مرتبط میکند.

رفتار - اخلاق

وقتی کودک شما برای کار از اتاق خارج میشوید، حالا دیگر مرحلهای نمیشود. او می داند که شما برمی گردید. علاوه بر این، ممکن است در طول فرآیند دندان درآوردن بدخلق یا بداخلاق باشد و با دیدن افراد غریبه یا افرادی که نمی شناسد ممکن است زیاد گریه کند. ممکن است برای خواباندن او مشکل داشته باشید و رفتار او ممکن است گاهی چالش برانگیز شود، فقط به این دلیل که او در حال کاوش و مشاهده محیط اطراف خود است.

فعالیت های کودک 7 ماهه

این فعالیت های هفت ماهگی کودک به رشد و تکامل کودک شما کمک می کند. در اینجا این است که چه کاری باید انجام دهید تا او را مشغول نگه دارید.

تشخیص چهره ها

آلبوم عکس خود را بیرون بیاورید و به تصاویر دوستان و اعضای خانواده اشاره کنید. با کودک خود در مورد آنها صحبت کنید و نام آنها را بگویید. این کار را اغلب انجام دهید تا او به آرامی شروع به یادآوری کند و بتواند آنها را شناسایی کند.

بازیهای اسباببازی ساده یک جغجغه یا یک اسباببازی نرم در دست او بدهید تا به بازی با آن ادامه دهد. از توپ ها یا اسباب بازی های رنگارنگ برای ایجاد علاقه استفاده کنید. استفاده از اسباب بازی های موزیکال یا اسباب بازی های متحرک نیز او را از بازی با آنها یا مشاهده ساده آنها خوشحال می کند.

بازی پوره

وقت آن است که سلیقه او را آزمایش کند. چهار کاسه پوره های غذایی با رنگ های مختلف تهیه کنید و اجازه دهید آنها را امتحان کند. نه تنها حس بویایی و چشایی او را تقویت می کند، بلکه در مورد ترجیحات غذایی او نیز اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد. مراقب حالات صورت او باشید و متوجه شوید که او چه چیزی را دوست دارد!

قافیه های مهد کودک

با یک کتاب مصور، آواز خواندن و زمزمه قافیه های مهد کودک را انجام دهید. تصاویر او را سرگرم خواهند کرد، در حالی که بیان آوازی شما از قافیه ها حس پردازش اطلاعات از قبل شنیده شده را در او ایجاد می کند. این همچنین مهارت های غرغر کردن او را توسعه می دهد و کلمات جدید را به او یاد می دهد.

مراقبت از نوزاد 7 ماهه

باید به خاطر داشته باشید که کودک شما نیازهای خاصی دارد و علایق متفاوتی دارد. ممکن است در ابتدا به دلیل رفتار کودکتان در خوابیدن مشکل داشته باشید، اما به آرامی الگوهای تغذیه، خواب و رفتار او را کمی قابل پیش بینی تر می بینید و در نتیجه زندگی خود را آسان تر می کنید. کودک شما نیز به برنامه خواب خود عادت خواهد کرد.

خوابیدن

در حدود 6 ماهگی و بعد از آن، زمانی که غذای جدید به رژیم غذایی او وارد شود، کودک شما مدت بیشتری می خوابد. زمان بندی و الگوهای خواب کودک شما بر اساس مشخصات فردی متفاوت است، اما اگر به تغییر روال خواب او علاقه مند هستید، به عادات خواب خود فکر کنید و در نظر بگیرید که آیا او در حین خوابیدن به شما نیاز دارد یا خیر. نوزادان شیرده تا زمانی که با گروه های غذایی جدید آشنا شوند و از شیر گرفته شوند، نیمه های شب برای یک بار شیر بیدار می شوند.

تغذیه کردن

وظیفه شما این است که کودک خود را با گروه های غذایی و مواد جامد جدید آشنا کنید. کودک شما طعم ها و بافت های مختلف را بررسی می کند و اشتهای او در این مدت تغییر می کند. هنگامی که غذاهای جامد را به رژیم غذایی او اضافه کنید، ممکن است متوجه شوید که او بیشتر می خوابد. سعی کنید عادات غذایی سالم را ایجاد کنید و به او اجازه دهید تصمیم بگیرد که چقدر میخواهد (اندازه سهم) و هر چند وقت یکبار غذا بخورد. به او اجازه ندهید زیاد میان وعده بخورد و مطمئن شوید که 3 وعده غذایی خود را در روز دریافت می کند. فراموش نکنید که بعد از هر بار تغذیه چند قاشق چایخوری آب به او بدهید تا از مدفوع سفت جلوگیری شود.

نکاتی برای والدین

در اینجا چند نکته برای والدین وجود دارد که می توانند زندگی خود را در دوران والدین آسان تر کنند:

به اشتراک گذاری با دیگران: برای والدین با دوستان و اعضای خانواده بزرگ، توصیه می کنیم فرزند کوچک خود را با آنها به اشتراک بگذارید. اگر عمه اش می خواهد عصرها از بچه تو مراقبت کند، بگذار! تنوع افراد به کودک شما کمک می کند.

یک پرستار کودک استخدام کنید: اگر برای برقراری تعادل بین کار و مادری مشکل دارید، وقت آن است که یک پرستار کودک استخدام کنید. این نه تنها به شما کمک می کند، بلکه کودک شما نیز پس از عادت کردن به آن شخص احساس امنیت و آرامش خواهد کرد.

حواس او را پرت کنید: اگر کودکتان با گفتن «نه» سر و صدای زیادی به راه میاندازد یا عصبانی میشود، به سادگی با یک بازی یا یک فعالیت سرگرمکننده حواس او را پرت کنید. به یاد داشته باشید، آنها ذهن های سرگردان و کنجکاو دارند.

بهداشت آگاهانه: به کودک خود اجازه دهید اتاق های مختلف را بررسی کند و اجازه ندهید زمان زیادی را در گهواره بگذراند. او را در معرض میکروارگانیسم های مختلف قرار دهید، زیرا سیستم ایمنی بدن او هنوز در حال رشد است.

اینها نقاط عطف رشد و تکامل هستند که باید در کودک 7 ماهه خود مراقب آنها باشید. به دنبال این علائم در کودک خود باشید و به او در مرحله رشد و تکامل کمک کنید. او خوشحال خواهد شد، و شما نیز خوشحال خواهید شد!

توجه : اطلاعات موجود در وبلاگ هیاهو  یک ماهیت کلی است و فقط برای اهداف آموزشی در دسترس است و نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های یک متخصص پزشکی یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تلقی شود. اگر در مورد سلامتی خود یا کودک خود نگرانی دارید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

منابع : تمام مطالب ارائه شده توسط وبلاگ هیاهو ، بر پایه جدیدترین تحقیقات علمی و به روز محققان و مراجع ذی صلاح علمی و تحقیقاتی اروپا و امریکا در زمینه مهمترین مسائل و سوالات والدین در زمینه فرزند پروری تهیه شده است.

انتشار مطلب فقط با ذکر منبع سایت هیاهو  بلااشکال است.